راهنمای خرید حافظه SSD برای لپ تاپ و کامپیوتر

راهنمای خرید حافظه SSD برای لپ تاپ و کامپیوتر

خرید حافظه SSD ها برای سیستم کلیدی است زیرا ساده ترین راه برای افزایش سرعت کامپیوتر است. پردازنده شما می تواند میلیاردها دور در ثانیه را تحمل کند ، اما اغلب وقت زیادی را صرف انتظار برای درایو شما می کند تا اطلاعات آن را تغذیه کند. هارد درایوها به ویژه کسل کننده هستند زیرا دارای بشقاب هایی هستند که باید به چرخش در بیایند و یک بازوی راست / راست است که باید از نظر فیزیکی به بخش های داده ای که در حال حاضر به دنبال آن هستید راه پیدا کند. برای دستیابی به عملکرد مطلوب ، به یک درایو حالت جامد (SSD) خوب نیاز دارید.

برای کسانی که با SSD آشنا نیستند ، در اینجا یک نوضیح سریع میدهیم SSD یا Solid State Drive یک دستگاه ذخیره سازی است که به صورت درایو داخلی و خارجی در دسترس است ، که به شما امکان ذخیره و مدیریت داده ها را با سرعت خواندن و نوشتن بیشتر می دهد. این دسترسی سریع به برنامه های پردازنده، سرعت بارگیری سریعتر را فراهم می کند و در هنگام اجرای همزمان چندین برنامه ، تجربه کلی بهتری را ارائه می دهد. علاوه بر این ، اگر سیستم عامل را روی SSD نصب کنید ، انتظار می رود زمان بوت بسیار سریع تری داشته باشید و به نوبه خود ، از سخت افزار قدرتمندی که در سیستم شما قرار دارد ، بیشترین بهره را ببرید. شما حتی می توانید یک SSD را در یک کامپیوتر قدیمی بیندازید تا به آن روح ببخشد و بهتر کار کند تا سرعت آن چند برابر شود.

در مقایسه با درایو ذخیره سازی معمولی یا HDD ، که شامل اجزای مکانیکی است به مرور زمان فرسوده می شوند و مستعد اختلاف هستند ، از طرف دیگر ، یک SSD فاقد هرگونه قطعات مکانیکی (متحرک) است. در عوض ، این یک دستگاه ذخیره سازی فلش است، دقیقاً مانند کارت های حافظه است. در نتیجه ، با نداشتن یک بشقاب فیزیکی و سایر اجزای سخت افزاری مرتبط (محرک ، موتور اسپیندل و غیره) ، یک SSD مصرف برق کمتری دارد و حتی عمر مفید نسبتاً بهتری را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید:

خرید سیستم مناسب برای کارهای گرافیکی

معرفی بهترین صندلی های گیمینگ

لیست قیمت حافظه SSD

نکات خرید حافظه SSD

هنگام انتخاب SSD ، موارد زیر را در نظر بگیرید:

آشنایی با هارد ssd

  • یک رابط سازگار (M.2 PCIe ، SATA ، کارت الحاقی) انتخاب کنید

به کتابچه راهنمای کاربر یا پایگاه داده خود مانند Crucial Memory Finder نگاه کنید تا مشخص کنید کامپیوتر شما از چه نوع حافظه SSD پشتیبانی می کند.

  • 512 گیگابایت تا 1 ترابایت

با خرید حافظه SSD کوچکتر از 256 گیگابایت خود را خسته نکنید. اگر بودجه محدودی داشته باشید ، 512 گیگابایت تعادل خوبی بین قیمت و ظرفیت ایجاد می کند. اما درایوهای 1 ترابایتی به طور قابل توجهی ارزان تر می شوند و درایوهای 2 ترابایتی هم اکنون از هر زمان دیگری مقرون به صرفه ترند.

  • پشتیبانی از SSD TRIMپشتیبانی TRIM با تمیز کردن پرونده های حذف شده به حفظ عملکرد SSD به طور مداوم کمک می کند. این روند انجام جمع آوری زباله در پس زمینه ، تأخیر را کاهش می دهد و عملکرد درایو را بهبود می بخشد. بیشتر سیستم عاملهای مدرن ویندوز و MAC ، SSD TRIM از خود سیستم عامل مراقبت می کند. اما SSD برای سیستم عامل قدیمی مانند ویندوز XP ، شما باید دیسکی بخرید که ویژگی TRIM داخلی با SSD را فراهم کند.
  • مارک SSD ، گارانتی و پشتیبانی
    خرید جدیدترین فناوری مارک شناخته شده برای ماندگاری بیشتر و عملکرد بهتر بسیار جالب است. بهتر است از خرید مارک های متفرقه بپرهیزید و گارانتی را چک کنید. در زیر به چند حافظه و هارد ssd خوب اشاره خواهیم کرد
  1. SSDهای نوع TLC NAND
  2. SSDهای نوع M.2
  3. هارد اس اس دی مجهز به حافظه رم

 

انواع SSD

هارد ssd لپ تاپ

قیمت و خرید حافظه و هارد SSD

 

  • 2.5 ATA Serial ATA (SATA): رایج ترین نوع ، این درایوها شکل هارد درایو های لپ تاپ را تقلید می کنند و از طریق همان کابل ها و رابط SATA متصل می شوند که هر ارتقا دهنده متوسطی باید با آنها آشنا باشد. اگر لپ تاپ یا دسکتاپ شما دارای یک جای هارد دیسک 2.5 اینچی و یک کانکتور اضافی SATA است ، این درایوها باید سازگار باشند (البته اگر در دسک تاپ فقط با هارد دیسک 3.5 اینچی بزرگتر نصب کنید ، ممکن است به آداپتور خلیج نیاز داشته باشید خلیج ها رایگان)
خواندن این مقاله هم مفید است  لیست 15 تا از بهترین سالن زیبایی معروف در قم 1403 | پیج اینستا + تماس

 

  • کارت الحاقی SSD (AIC): این درایوها به نسبت SATA که بیش از یک دهه پیش برای مدیریت هارد دیسک های چرخشی طراحی شده بود ، بیش از اکثر درایوها سرعت بالاتری دارند. همچنین می توانند از بیشتر درایوهای M.2 به خطوط PCIe دسترسی پیدا کنند. درایوهای AIC به شکاف های مادربرد متصل می شوند که بیشتر برای بهترین کارت های گرافیک یا کنترل کننده های RAID استفاده می شوند. البته ، این بدان معنی است که آنها فقط یک گزینه برای دسک تاپ هستند و برای نصب آنها به یک اسلات خالی PCIe x4 یا x16 نیاز خواهید داشت.

 

  • SSD های M2: تقریباً به شکل یک حافظه RAM اما بسیار کوچکتر ، درایوهای M.2 برای لپ تاپ های باریک به استاندارد تبدیل شده اند ، اما در اکثر مادربردهای دسک تاپ نیز آنها را پیدا خواهید کرد. بسیاری از برد های سطح بالا حتی دارای دو یا چند اسلات M.2 هستند ، بنابراین می توانید درایوها را به صورت RAID اجرا کنید.

در حالی که اکثر درایوهای M.2 22 میلی متر عرض و 80 میلی متر طول دارند ، برخی از آنها کوتاهتر یا بلندتر هستند. شما می توانید با چهار یا پنج رقمی بودن نام آنها مشخص کنید ، در حالی که دو رقم اول نشان دهنده عرض و بقیه شماره ها طول را نشان می دهند. متداول ترین اندازه با برچسب M.2 Type-2280 است. گرچه لپ تاپ ها معمولاً فقط با یک اندازه کار می کنند ، اما بسیاری از مادربردهای دسک تاپ دارای جایگاهی برای درایو های طولانی تر و کوتاه تر هستند.

  • U2 SSD: در نگاه اول ، این اجزای 2.5 اینچی شبیه دیسک های سخت SATA سنتی هستند. با این حال ، آنها از اتصال متفاوتی استفاده می کنند و داده ها را از طریق رابط PCIe سریع ارسال می کنند و ضخامت آنها معمولاً بیشتر از دیسک های سخت 2.5 و اینچی SSD است. درایو های U.2 گران تر و با ظرفیت بالاتر از درایوهای معمولی M.2 هستند. سرورهایی که فضای باز زیادی دارند ، می توانند از این فاکتور بهره مند شوند ، اگرچه در دسک تاپ های مصرفی بسیار غیر معمول است.

هارد اس اس دی SSD با چه ظرفیتی بخریم؟

128 گیگابایتی: دور بمانید. این درایوهای کم ظرفیت به دلیل حداقل تعداد ماژول های حافظه ، عملکرد کمتری دارند. همچنین ، بعد از قرار دادن ویندوز و چند بازی روی آن ، دیگر فضای کافی ندارید. به علاوه ، می توانید با صرف مبلغ بیشتر هارد ssd با حافظه بیشتر خریداری کنید

250 گیگابایتی: این درایوها ارزان تر از خواهر و برادر بزرگترشان هستند ، اما هنوز هم کاملاً کوچک هستند ، خصوصاً اگر از رایانه شخصی خود برای قرار دادن سیستم عامل ، بازی های رایانه ای و احتمالاً یک کتابخانه بزرگ رسانه ای استفاده می کنید. اگر بودجه کافی دارید، افزایش حداقل یک سطح ظرفیت به یک درایو 500 گیگابایت توصیه می شود.

500 گیگابایتی: درایوها در این سطح ظرفیت فضای مناسبی را با قیمت مناسب ارائه می دهند ، اگرچه درایوهای 1 ترابایتی جذابیت بیشتری پیدا می کنند.

1 ترابایتی: درصورتی که کتابخانه رسانه یا بازی گسترده ای نداشته باشید ، یک درایو 1 ترابایتی باید فضای کافی برای سیستم عامل و برنامه های اصلی شما را فراهم کند ، فضای کافی برای نرم افزارها و پرونده های آینده.

کلاس 2 ترابایتی: اگر با پرونده های بزرگ رسانه ای کار می کنید یا فقط یک کتابخانه بازی بزرگ دارید که می خواهید بدون تعدیل نصب زیاد به آن دسترسی داشته باشید ، خرید حافظه ssd دو ترابایتی اغلب ارزش بالاتری دارد.